Trends og tendenser5 min

Data er det nye olie

Onsdag, 31. maj 2017

Vi ved hvor du bor – og hvornår du næste gang får lyst til en doughnut. Data om forbrugere og adfærd er blevet verdens måske mest værdifulde ressource – den digitale tidsalders olie – og seniorporteføljeforvalter Rasmus Cederholm har tanket godt op i porteføljen med det nye råstof.

Det verdensomspændende hackerangreb, som i bededagsferien forstyrrede tysk togtrafik og lammede store dele af det engelske hospitalsvæsen, udstillede ikke alene den moderne verdens sårbarhed i forhold til datasikkerhed.

Angrebet, og hackernes opkrævning af løsepenge for at frigive konfiskeret data, var også en påmindelse om, at data kan være værdifuldt og kan handles for store summer – lovligt såvel som illegalt. 

Vor tids olie

Så værdifuldt er data blevet, at det engelske tidsskrift the Economist ligefrem kalder data for vor tids olie og for verdens mest værdifulde ressource. 

- Den analogi havde jeg ikke lige selv tænkt på, men det er ganske rammende og passer ganske godt på, hvordan vi ser på verden og sammensætter vores investeringer, siger seniorporteføljemanager for globale aktier i Nykredit, Rasmus Cederholm, som fortæller at selskaber direkte eksponeret mod såkaldt big data fylder omtrent en femtedel af Nykredits globale aktieafdeling, mens olie- og gasselskaber slet ikke indgår i porteføljen. 

Den analogi havde jeg ikke lige selv tænkt på, men det er ganske rammende og passer ganske godt på, hvordan vi ser på verden og sammensætter vores investeringer

Rasmus Cederholm

Han nævner Facebook, Amazon, Google, som selskaber i porteføljen, hvis værdi primært stammer fra mængden af data, de kontrollerer, hvilket også i stigende grad gælder for et betalingssystem som Visa. 

- Google kan se, hvad du søger, Facebook kan se, hvad du deler og Amazon kan se, hvad du køber. Og i takt med at datamængden vokser og internettrafikken flytter til håndholdte enheder med GPS, kan den, der ejer data ikke alene se, hvad du er interesseret i. Han eller hun kan se, hvor du er, og hvornår du måtte være tilbøjelig til at købe. Altså hvad der kunne friste dig lige nu, præcist der, hvor du befinder dig, siger Rasmus Cederholm. 

Stærk mekanisme

Og værdien af data vokser i takt med den kraftigt øgende datamængde der kontinuerligt opsamles fra pulsmålere, TV, biler, toiletsæder, brødristere, vaskemaskiner og køleskabe, som tilsammen gør det muligt at tegne mere og mere fintmaskede profiler af individuelle forbrugere. Data bruges ikke længere blot til målrettet annoncering, men som input i algoritmer og udvikling af kunstig intelligens og nye produkter samt detaljerede profiler af grupper og individer, som kan sælges videre til tredjeparter.    

- Tidligere sagde vi, at risikoen for Facebook var, at brugerne kunne vende dem ryggen, hvis en ny og bedre platform kom til. Men i dag kan vi se, at det ikke er platformen, der er Facebooks styrke, men den mængde data, de har opbygget om brugerne, og som det vil tage lang tid for konkurrenter at matche. Det er det samme med Google og Amazon, som på grund af deres data-ejerskab har en meget stærk konkurrencefordel i forhold til nye virksomheder, der måtte komme på banen, siger Rasmus Cederholm. 

Der er tale om en stærk og effektiv mekanisme, siger han, hvor selskaberne bruger data til at tiltrække nye brugere, som så genererer yderligere data, der igen gør det muligt at forbedre produkter og service, så endnu flere brugere kommer til. 

Gennemgribende forandring

Man behøver ikke at se længere end til Alphabet (Google), Amazon, Apple, Facebook og Microsoft, som er de fem mest værdifulde børsnoterede selskaber i verden med et overskud alene i første kvartal i år på hele 165 milliarder kroner samlet. Amazon opsnapper 50 cent for hver dollar der spenderes online i USA, og stort set al indtjeningsvækst inden for online annoncering sidste år kunne henføres til Google og Facebook alene. 

- Det er tankevækkende at verdens største selskaber ikke længere er olieselskaber men selskaber, der udvinder og forarbejder rådata. De står måske lige så stærkt som de største olieselskaber for 100 år siden, og på samme måde kan de gennemgribende forandre og præge den økonomiske udvikling. Vi ser det helt aktuelt i forhold til shopping malls i USA, som er i knæ, men også almindelig detailhandel online, som i den grad også er udfordret, siger Rasmus Cederholm.